przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
170926 odwiedzin
Noc Bibliotek 2021

PROGRAM

18.00 – rozpoczęcie uroczystości w czytelni szkolnej

18.30 – 20.30 – zajęcia tematyczne:

- gra online „Czytanie wzmacnia” – czytelnia szkolna

- projekcja filmu "Operacja Człowiek w czerni”, Norwegia 2018, reż. Grethe Bøe-Waal – sala 24

- w pracowni średniowiecznego skryby – sala 20

- rozmowy między książkami – Jak powstają straszne historie? – biblioteka

- zakładkowy zawrót głowy – sala 23

- historia starej fotografii – sala 19

- książkowy aerobik – korytarz 1 piętra

20.30 – 21.00 – zakończenie – czytelnia szkolna

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joanna Mueller

 

Co to za tuba, co to za wzmacniacz?

 

Co sprawia, że nam w życiu raźniej?

 

Co nie jest lekiem, lecz czuć się lepiej

 

pomaga? Co siłą liter

 

nam w wyobraźnię

 

jak w balon dmucha,

 

umacnia ducha,

 

pozwala lecieć?

 

Co – gdy przed światem pragniesz się schować,

 

bo ci dogryzły zjadliwe słowa,

 

może być zbroją, azylem, tarczą?

 

Gdy z tobą walczą,

 

co ci pozwoli oddać im cios

 

sercem, nie mieczem?

 

Co da tę moc?

 

Co niby nie ma wielkiej wagi,

 

ale dodaje ci odwagi,

 

nie dźwiga hantli ani sztangi,

 

a przecież ciężar wielkiej rangi

 

– ciebie na duchu –

 

umie podnosić?

 

Co to za dziwna dla głosu tuba,

 

która – nieważne: cienka czy gruba –

 

działa jak wzmacniacz?

 

Czasem zaś gra na drżącej strunie

 

i choćbyś myślał, że nic nie umiesz,

 

i choćbyś była lichutką kartką,

 

ona jak makler

 

pomnaża wartość

 

twą w nieskończoność.

 

Co w nudzie sprawi, że się rozerwiesz?

 

Gdy słabo jest – co da ci werwę?

 

Co ci rozproszy każdy strach nocny?

 

I co cię wesprze słowem pomocnym,

 

kiedy cię wciągnie codzienność grząska?

 

Już znasz odpowiedź? To ona –

 

                                                    KSIĄŻKA!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZGRZEWKA

krążenie tułowia z książką (na początek wybierz tomik poezji lub niezbyt obszerną lekturę szkolną)

Trzymając w rękach książkę, wyciągnij ręce nad głowę i wykonaj jak najobszerniejsze krążenia tułowia w prawą i lewą stronę. Gdy ręce masz w górze, zrób wdech, gdy wykonujesz skłon – wydech.

liczba powtórzeń: 10 na stronę

 

przekładanie książki pod kolanem, czyli prosty test na równowagę

Stań na jednej nodze, drugą nogę unieś do góry zgiętą w kolanie. Spróbuj przenosić książkę pod nogą raz w jedną, raz w drugą stronę, nie tracąc równowagi (zobaczysz, że nie jest to takie łatwe). Powtórz ćwiczenie na dwie strony.

liczba powtórzeń: 10 na stronę

 

slalom między książkami

Ułóż książki na podłodze w dowolny sposób umożliwiający przebieganie pomiędzy nimi. Możesz biec lub wprowadzić urozmaicenie: skakanie na jednej nodze, obunóż – co wyobraźnia podpowie. Możesz stworzyć drużyny rywalizujące ze sobą. Kto szybciej pokona tor przeszkód?

 

ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE

Przyszedł czas na konkretne ciężary: grube i ciężkie książki poszukiwane. Co można znaleźć na Waszych półkach? Wybierzcie największe egzemplarze, niech to będzie wyzwanie! Jak widać na zdjęciach, książki kucharskie też się sprawdzą.

 

przysiady z książkami w szerokim rozkroku

Wiedza waży, ale Ty na pewną ją udźwigniesz!

 

Ustaw nogi szerzej niż biodra, palce u stóp wykręć delikatnie na zewnątrz. Ręce w dole trzymają książkę (a może spróbujesz więcej niż jeden tom? Na pewno dasz radę!) Zrób głęboki przysiad, rozpychając kolana na zewnątrz tak, żeby skierować je nad palce u stóp. Idąc w dół, rób wdech, wracając do góry – wydech. Kto wybierze najcięższą książkę? Ty, a może Twoja koleżanka lub kolega z ławki?

 

liczba powtórzeń: 15-20

 

 

wyciskanie książek nad głowę w pozycji stojącej

To ćwiczenie może pomóc Ci w układaniu książek na wysoko umieszczonych półkach. Siła rąk w bibliotece może okazać się nieoceniona.

 

Ustaw stopy na szerokość bioder. Książki trzymaj w zgiętych rękach na wysokości klatki piersiowej. Wraz z wydechem wyprostuj ręce nad głowę, z wdechem ręce wracają na wysokość klatki piersiowej. Co powiesz na więcej niż jedną książkę? Ile książek jesteś w stanie unieść samodzielnie?

 

liczba powtórzeń: 10-15

 

 

wykroki z książkami ze skrętem tułowia

Noszenie książek w plecaku lub torbie może być naprawdę męczące. To ćwiczenie na pewno pomoże przetrwać wiele godzin w szkole z dodatkowym książkowym obciążeniem.

 

Ustaw stopy równolegle na szerokość bioder.  Zrób wykrok w przód, trzymając książki w rękach na wysokości klatki piersiowej, następnie wykonaj skręt w kierunku nogi z przodu. Wróć do pozycji wyjściowej (stopy równolegle), powtórz to samo na drugą stronę.

 

liczba powtórzeń: 10 na stronę

 

 

czworakowanie z książką na plecach

Mocny brzuch i plecy to podstawa prostej sylwetki i gwarancja bezboleśnie spędzonego czasu w pozycji siedzącej. Z czasem to na pewno docenicie 😉 . Pora na spacer!

 

Ustaw się w podporze: dłonie pod barkami, głowa i tułów w jednej linii, stopy rozstawione na szerokość bioder. Kolana ustawione pod biodrami znajdują się nad samą ziemią. Ułóż książkę (nie musi być duża) na plecach. Spróbuj w tej pozycji wykonać kilka kroków do przodu i do tyłu, tak aby książka nie spadła. Komu się udało? Powodzenia!

 

A może spróbujesz czytać książkę w tej pozycji? ile stron jesteś w stanie przeczytać, mając książkę między rękami, przewracając strony raz jedną, raz drugą ręką?

 

 

krzesełko pod ścianą z książkami w rękach

Można ćwiczyć i czytać jednocześnie – czego chcieć więcej?!

 

Ustaw się pod ścianą, weź ulubioną książkę (wtedy na pewno czas będzie płynął szybciej). Zegnij nogi tak, aby kąt w stawie kolanowym wynosił dziewięćdziesiąt stopni, a plecy dokładnie przylegały do ściany. Ile stron przeczytasz w tej pozycji? A może zorganizujesz zawody ze znajomymi z klasy?

 

 

wznosy kolan w pozycji siedzącej z książką między kolanami

Wreszcie coś na siedząco 😉 . Usiądź na krześle, staraj się trzymać proste plecy, niech nie przylegają do oparcia krzesła. Książkę włóż między kolana i mocno ją ściśnij, tak aby nie wypadła w trakcie ruchu. Robiąc wydech, unieś nogi nad ziemię, z wdechem opuść nogi.

 

liczba powtórzeń: 10-15

 

 

skłony boczne w pozycji siedzącej

Plecy i brzuch warto wzmocnić z każdej strony. To ćwiczenie rozciąga i wzmacnia jednocześnie. Same korzyści.

 

Usiądź na krześle nie dotykając plecami jego oparcia. Jedną rękę trzymaj za głową, a w drugiej ręce wyprostowanej w dół trzymaj książkę. Wykonaj skłon boczny ciągnąc rękę z książką jak najbliżej podłogi. Staraj się nie pochylać do przodu, ani do tyłu, tylko na boki.

 

liczba powtórzeń: 12-15 na stronę

 

 

spięcia brzucha w pozycji leżącej

Może znajdziesz kawałek podłogi, by przez chwilę aktywnie poleżeć?

 

Połóż się na plecach. Unieś nogi do góry, wybraną książkę trzymaj w rękach. Unieś głowę i łopatki i spróbuj przenieść książkę między stopy. Następnie postaraj się zabrać książkę z powrotem. Robiąc spięcie brzucha, wykonaj wydech, wracając do leżenia – wdech.

 

liczba powtórzeń: 15-20

 

 

ĆWICZENIA RELAKSACYJNO-ODDECHOWE

marsz z książką na głowie

Przed Tobą test. Połóż książkę na głowie i spróbuj zrobić jak największą liczbę kroków. W trakcie marszu głęboko oddychaj, staraj się nie spieszyć. Dla utrudnienia zadania możesz zamknąć oczy.

 

wdech i wydech

Usiądź wygodnie na krześle, oprzyj plecy, zamknij oczy i zrób spokojny wdech, licząc do pięciu, a następnie wydech w tym samym tempie.

 

liczba powtórzeń: 10-15

 

Wystarczy, że poświęcimy na ćwiczenia 10-15 minut kilka razy w ciągu dnia, a poprawa samopoczucia jest gwarantowana. Ruch to także przypływ energii, co po dłuższym siedzeniu przy biurku czy na kanapie może pomóc odzyskać zapał do dalszej nauki lub lektury. Plecy i kark będą wzmocnione i rozciągnięte, a barki się rozluźnią. Jestem przekonana, że po aktywnej przerwie umiejętność skupienia się na wymagających zadaniach intelektualnych także powróci. Jak widać, aktywność fizyczna i książki idą w parze. Najważniejsze to zachować zdrową równowagę. A może spróbujecie zachęcić do ćwiczeń jeszcze inne osoby? Bawcie się dobrze!

 

Natalia Puciłowska, trenerka

A A A
07.10.2021
godz.11:42
 
kontakt